Klantloyaliteit zorgverzekeraars daalt

Drie op de 10 verzekerden in Nederland gaan zich aan het einde van dit jaar opnieuw oriënteren op zorgverzekeringen. Dit blijkt uit de jaarlijkse KlantenMonitor Zorgverzekeringen uitgevoerd door onderzoeksbureau MarketResponse. Uit dit onderzoek blijkt dat er een daling in het enthousiasme over zorgverzekeraars heeft plaatsgevonden, maar dat consumenten over het algemeen toch behoorlijk tevreden zijn over de dienstverlening.

Intentie tot vergelijken

De afgelopen jaren is de intentie tot vergelijken telkens gestegen. Ook dit jaar geeft 30% van de klanten aan zich te willen oriënteren op de markt. Vooral klanten die eerder zijn overgestapt, zijn van plan om dit weer te gaan doen. Nieuwe digitale mogelijkheden worden door klanten gewaardeerd, zoals het online indienen van declaraties. Onduidelijkheid over verrekeningen van eigen risico en eigen bijdrage aan de zorgkosten zorgen echter voor onvrede.

Klantloyaliteit zorgverzekeraars

Uit het onderzoek blijkt verder dat vooral kleine en regionale verzekeraars goed scoren op het gebied van loyaliteit. De verzekeraars met de meest loyale klanten zijn ONVZ, PNOzorg en Pro Life. Grote verzekeraars (VGZ, Zilveren Kruis Achmea en Menzis) zijn onderaan de ranking van loyale klanten terug te vinden.

Onduidelijkheid eigen bedrage

Volgens Wolter Kloosterboer, Expert Verzekeringen bij MarketResponse, zijn de voorwaarden en verrekeningen van de eigen bijdrage vaak onduidelijk voor consumenten. Op dat gebied zouden zorgverzekeraars hun dienstverlening kunnen verbeteren.  Volgens hem raken klanten het overzicht kwijt en krijgen ze al snel een gevoel dat er iets onrechtvaardigs gebeurt. “Zorgverzekeraars moeten dit beter gaan uitleggen, want het schaadt het vertrouwen.”

Bron: MarketResponse

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *