Help, mijn smartphone is stuk. Wat kan ik verhalen op de verzekering?

Bijna iedereen herkent wel het moment van angstige spanning als je je gevallen telefoon van de straatstenen opraapt. Is het scherm nog heel? Hoe mooi die aluminium behuizing en de glazen schermen van de nieuwste smartphones ook zijn, ze kunnen altijd breken. Helaas zit er een flinke ster in het scherm van je smartphone. Wat nu? Kun je nog iets op je verzekering verhalen of moet je zelf in de buidel tasten voor een reparatie bij smartphonerepairs?

Wat dekt mijn verzekering?
Zonder je telefoon heb je het gevoel dat je geen kant op kan. Snel op zoek naar de mogelijkheden om dat ding weer zo snel mogelijk in je handen te hebben. De reparatie van je telefoon is niet altijd goedkoop. Gelukkig ben je zo slim geweest om een verzekering af te sluiten toen je je telefoon in de winkel kocht. Of toch niet? Naast je verzekering bestaat er ook nog zoiets als garantie en fabrieksgarantie. Hoe zit dat precies?

Wat valt onder garantie en wat niet?
Zowel de Nederlandse als de Europese wetgeving schrijven voor dat er minimaal twee jaar garantie voor onze smartphones moet gelden. Dit betekent dat het gekochte product minstens een bepaalde periode naar behoren zou moeten blijven functioneren. Naast deze wettelijk vastgelegde garantie bestaat er ook nog fabrieksgarantie. Deze fabrieksgarantie dekt schade die niet is veroorzaakt door de consument. Als je je telefoon zelf uit je handen hebt laten vallen kun je de kosten voor reparatie dus niet verhalen op je fabrieksgarantie. Vertoont je telefoon binnen die twee jaar een plotseling defect dat niets te maken heeft met de manier waarop jij met je telefoon bent omgesprongen? Dan bestaat er een kans dat je wel recht hebt op een vergoeding voor de reparatie.

Hoe is de schade aan je telefoon veroorzaakt?
Hoe is de schade aan je telefoon veroorzaakt, dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen als je wilt weten of je kans maakt op een vergoeding voor een reparatie. Zoals eerder aangegeven heb je waarschijnlijk pech als je je telefoon zelf uit je handen hebt laten vallen. Problemen met de accu, knopjes en de werking van het scherm zijn binnen die twee jaar wel de verantwoordelijkheid van de fabrikant en het oplossen van deze problemen is dan ook voor de rekening van deze partij.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *