Zorgverzekeraars geven miljoenen uit aan reclame

Zilveren Kruis heeft vorig jaar het meeste uitgegeven aan advertenties. Zorgverzekeraars CZ en Menzis zijn de nummers 2 en 3 op de lijst. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Nielson.

 Zilveren Kruis heeft in 2013 11 miljoen euro uitgegeven aan zorgcampagnes. Hierna volgen CZ en Menzis met 7,3 miljoen en 6,3 miljoen euro . In totaal bedroegen de totale bruto mediabestedingen bijna 59 miljoen euro. Dit een stijging van 8 procent in vergelijking met het jaar daarvoor, 2012. Opvallend is dat zorgverzekeraars in 2013 eerder startten met hun campganes. In september 2013 gaven verzekeraars al 2 miljoen uit aan advertenties. Dit is maar liefst 10 keer zoveel dan in september van 2012.

Groei uitgaven zorgverzekeraars

Verder blijkt uit het onderzoek van Nielsen dat er een sterke groei heeft plaatsgevonden in de advertentie-uitgaven van zorgverzekeraars. Zilveren Kruis, de grootste adverteerder, gaf met 11 miljoen euro in 2013 bijna 50 procent meer uit aan de zorgcampagne ten opzichte van het jaar daarvoor. Voor CZ was deze 7,3 miljoen euro een stijging van 12 procent. Menzis gaf met 6,9 miljoen euro vorig jaar 3 keer zoveel uit dan in 2012. Agis, daarentegen, gaf vorig jaar een stuk minder uit reclame. In 2012 was de verzekeraar nog de vierde grootste adverteerder, maar in 2013 sneed Agis fors in het budget. In 2013 gaf Agis met 2 miljoen euro bijna 60 procent minder uit in vergelijking met het jaar daarvoor.

Televisiecampagnes zorgverzekeraars

Ook televisie was in 2013 het meest gebruikte medium. Zorgverzekeraars gaven vorig bijna 35 miljoen euro uit aan tv-campagnes, een aandeel van 59 procent. Hiernaast zijn radio en internet erg belangrijk voor zorgverzekeraars met 12,9 miljoen (22 procent) en 4,6 miljoen euro (8 procent).

Bron

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *