Consumenten geïnteresseerder in kwaliteit ziekenhuis

 

Kwaliteit ziekenhuisConsumenten informeren steeds vaker naar de kwaliteit van een ziekenhuis of de arts die hun gaat behandelen. Zorgverzekeraars zien namelijk een grote stijging in het aantal zorgvragen. Dit kan komen door de negatieve media-aandacht die besteed werd aan de zorg.

De zorgverzekeraar VGZ meldt dat het aantal consumenten die advies aanvragen over een medische behandeling met 20% gestegen is.  VGZ zegt dat consumenten bewuster zijn geworden van het feit dat er verschillen in kwaliteit bestaan tussen ziekenhuizen. Hierdoor volgen zij niet langer klakkeloos een doorverwijzing van de huisarts, maar gaan zelf op onderzoek uit.
Bij de verzekeraar CZ was het aantal vragen over de kwaliteit van ziekenhuizen binnen een paar jaar verdubbeld.

De NPCF (patiëntenfederatie) denkt dat de toename van zorgvragen te maken heeft met de diverse medische misstanden in de zorg. Medische missers waren de afgelopen jaren een hot topic voor de media. Daardoor letten consumenten beter op of zij wel op een goede ziekenhuisafdeling terechtkomen. Ze willen namelijk niet onnodig risico’s lopen.

Bron: Algemeen Dagblad

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *