Minimale vertraging van vlucht compensatie verlengd

De Europese Commissie wilt de minimale vertragingstijd verlengen voor het compensatierecht van passagiers. Een passagier krijgt namelijk een compensatie bij het 4 uur wachten op een vlucht of langer. De Tweede Kamer debatteert 5 juni over het voorstel betreft de passagierrechten. Voor consumenten zal deze verlenging nadelig uitpakken.

Consumenten hebben nu recht op een compensatie bij een wachttijd langer dan 3 uur bij een korte vlucht en 4 uur bij een lange vlucht. De Europese Commissie wilt deze minimale wachttijden verlengen van 3 uur tot 5 uur en van 4 tot 9 uur. Bij vluchten met afstanden boven de 6000 km willen ze de minimale wachttijd nog verder rekken tot 12 uur.

Compensatie voor vertraging van vlucht

Het passagierrecht om een compensatie te ontvangen van de luchtvaartmaatschappij  bij een langdurige vertraging is in 2009 opgesteld door het Europese Hof van Justitie. Passagiers hebben dan het recht op een compensatie van €250, €400 en €600, gebaseerd op de vluchtafstand. Dit geldt alleen niet als er sprake is van overmacht. De directeur van de Consumentenbond Bart Combée vindt dat luchtvaartmaatschappijen deze compensatie vaak proberen te ontlopen en nu beloont worden door de Europese Commissie met dit voorstel. Luchtmaatschappijen hebben dan nog minder noodzaak om op tijd te vliegen.

Berken uw vlucht compensatie

Was uw vlucht vertraagd, geannuleerd of heeft u uw aansluitende vlucht gemist? Bij de site EUclaim.nl kunt u uw compensatie berekenen. U hoeft alleen uw vluchtdatum en vluchtnummer in te vullen. Als u vervolgens een ander vlucht heeft genomen om op uw eindbestemming te komen, kunt u dit ook aangeven. U krijgt vervolgens per e-mail een claimadvies van EUclaim. Zij beschikken over de vluchtgegevens van vliegtuigen en kunnen op deze manier een uitspraak doen over de geldigheid van uw claim.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *