Aanvullende verzekeringen minder populair

Nederlanders kiezen steeds minder vaak voor aanvullende verzekeringen. Dit blijkt uit een publicatie van Achmea. Klanten laten niet alleen duurdere polissen als tandartspakketten vallen, maar letten ook scherper op de prijzen die verzekeraars vragen en stappen makkelijker over.

Halfjaarcijfers Achmea

Achmea, marktleider met merken zoals Zilveren Kruis en Agis, publiceerde eerder deze maand haar halfjaarcijfers. Daaruit blijkt dat de inkomsten uit premies dalen en dat het bedrijf te maken heeft met stijgende zorgkosten. Desalniettemin schrijft het bedrijf zwarte cijfers en heeft het 123 miljoen winst gemaakt. Dit is echter een daling van maar liefst 41 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de zorgtak van Achmea doet het minder goed dan vorig jaar. Dit komt vooral door de dalende premie-inkomsten van de aanvullende verzekering. Deze inkomsten daalden van 63 miljoen naar 34 miljoen euro. De opbrengsten van de basisverzekering zijn gedaald met 13 procent.

Aanvullende verzekeringen

Bestuursvoorzitter van Achmea, Willem van Duin, geeft aan dat de consument steeds vaker bewust kiest voor een hoger eigen risico en een minder uitgebreid pakket voor aanvullende verzekering. “De zorguitkeringen zijn niet gedaald, waardoor de schaderatio hoger is geworden. De zorggroep van het concern presteert niettemin stabiel”, aldus Van Duin. De bestuursvoorzitter is echter niet bezorgd en spreekt van een ‘stabiele en marktconforme ontwikkeling’. De dalende populariteit van aanvullende zorgpakketten en de keuze voor een hoger eigen risico vindt Van Duin een “logische consequentie” van het huidige economische klimaat. Achmea wil nieuwe zorgpakketten gaan aanbieden op de markt om dalende premieopbrengsten tegen te gaan.

Transparantie

Achmea wil graag de transparantie verhogen voor klanten en polissen inzichtelijker maken. Verder wil het bedrijf verder werken aan de betaalbaarheid van de zorg. Van Duin geeft aan dat bij de basiszorg van elke euro 96 cent wordt uitgekeerd om de kosten van de zorg te vergoeden voor de klanten. Ongeveer 3 cent wordt gebruikt om de uitvoeringskosten te dekken en de resterende 1 cent is toegevoegd aan de financiële buffer van het concern.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *