Mystery guests in de zorg teleurstellend

Eerder in 2011 besloot de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) op verzoek van het Kabinet om mystery guests in te gaan zetten voor controles in de zorg. Deze undercover “patiënten” moesten gaan controleren of de zorgaanbieders volgens de regels werken. De mystery guests zouden onaangekondigd een bezoek brengen bij instellingen waar dat volgens de IGZ nodig zou zijn. Echter het resultaat van deze bezoeken is teleurstellend volgens het instituut Beleid en Management Gezondheidszorg (iBMG).

gezondheidszorg

Undercover geen succes

De undercover inspectiemedewerkers van de IGZ gingen op informele manier gesprekken aan met zorgmedewerkers en patiënten en onderzochten onder andere de relaties tussen die twee. Twee jaar later blijkt dat toch niet een succes te zijn geweest. Zo constateerde het iBMG dat een mystery guest geen bevoegdheden heeft waardoor de inspectiemedewerker geen patiëntendossiers mag inzien en alleen publieke ruimtes mag bezoeken. Daarnaast mist een mystery guest de kennis om een goede inspectie uit te voeren, door gebrek aan een goede kijk op wat vanuit patiëntenperspectief goede kwaliteit van zorg is, op basis waarvan de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kan optreden. Een training en voldoende inzet is volgens het IBM noodzakelijk.

Aanpassingen

Het Instituut Beleid en Management Gezondheidszorg stelt dat het inzetten van de mystery guests als inspectiemethode eerst zal moeten worden aangepast voordat het bruikbaar is om effectief te inspecteren.

bron: bmg.eur.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *