Zorgverzekeraar Achmea bezorgt tandartsen ”kiespijn”.

Zorgverzekeraar Achmea is de laatste tijd druk bezig met het terughalen van onjuiste declaraties. Het gaat om maar liefst één op de zeven tandartsen die onterecht declaraties indienden. Het zou volgens Achmea om een bedrag van ongeveer 4 miljoen euro gaan. Zo werden o.a. behandelingen gedeclareerd die nooit samen kunnen gaan.

“Tarieven en declaratiecodes verouderd’’

Volgens Alexander Tolmeijer, lid van het hoofdbestuur de NMT is de oorzaak te vinden in het declaratiesysteem. “De tarieven en declaratiecodes voor tandheelkundige verrichtingen zijn zwaar verouderd, dat weet Achmea als geen ander. Wij zijn al tijden met hen in overleg over het feit dat deze tarieven de inhoud van de huidige behandelingen niet dekken. Achmea heeft zich daarvoor horende doof getoond, heeft niet mee willen werken aan een oplossing en spuugt nu de tandarts publiekelijk op de witte jas.”

Vorig jaar werd bij diverse patiënten nagevraagd of de gedeclareerde behandeling ook daadwerkelijk was uitgevoerd. Wanneer de tandarts weigert het bedrag terug te storten, dan zal zorgverzekeraar Achmea in gesprek gaan met de tandarts. Met mogelijk juridische stappen als gevolg.

Niet alleen Achmea ging op onderzoek uit

Naast Achmea onderzocht ook zorgverzekeraar VGZ het declaratiegedrag van alle tandartspraktijken in Nederland. Hier hadden vijftig praktijken opvallend hoge declaraties. Aan de betreffende tandartsen vroeg VGZ uitleg, en in elf gevallen was die uitleg onvoldoende en vorderde de verzekeraar het geld terug.

Bizarre declaratie

De Nederlandse Zorgautoriteit deed ook een soortgelijkonderzoek. In één geval beweerde een tandarts dat hij bij één patiënt 123 tanden en kiezen had getrokken. Dat komt al aardig in de richting van het gebit van een witte haai. De tandarts ontving voor deze onmogelijke behandeling 4000 euro.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *